Data in Schools: (Changing) Practices and Blind Spots at a Glance

  • This review aims to provide a concise overview of the role of (digital) data and new data practices in schools. By focusing on the impact of data on pedagogical practices, it aims to shed light on how the everyday tasks of teachers and other pedagogical staff in schools are changing, particularly as a result of the generation and use of digital data. For this purpose, existing studies and previous theoretical debates on this topic are examined for their perspectives on data and data practices in schools. The pedagogical data practices of (improving) teaching and learning, assessment and counseling, (data-driven) decision-making, and cooperation and collaboration by “doing data” will be elaborated and discussed. Likewise, data practices that are missing from the studies are identified. We conclude with an overview of blind spots and further research needs.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Metadaten
Verfasser*innenangaben:Mandy Schiefner-RohsORCiD, Krein Ulrike
URN:urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-67200
ISSN:2504-284X
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Frontiers in Education
Herausgeber*in:Sarah Dexter
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache der Veröffentlichung:Englisch
Datum der Veröffentlichung (online):13.12.2021
Jahr der Erstveröffentlichung:2021
Veröffentlichende Institution:Technische Universität Kaiserslautern
Datum der Publikation (Server):19.01.2022
Ausgabe / Heft:2021, 6, 672666
Seitenzahl:13
Quelle:https://doi.org/10.3389/feduc.2021.672666
Fachbereiche / Organisatorische Einheiten:Kaiserslautern - Fachbereich Sozialwissenschaften
DDC-Sachgruppen:3 Sozialwissenschaften / 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Sammlungen:Open-Access-Publikationsfonds
Lizenz (Deutsch):Zweitveröffentlichung