A special price just for you: effects of personalized dynamic pricing on consumer fairness perceptions

  • Personalized dynamic pricing (PDP) involves dynamically setting individual-consumer prices for the same product or service according to consumer-identifying information. Despite its profitability, this pricing provokes strong negative fairness perceptions, explaining why managers are reluctant to implement it. This research provides important insights into the effect of two PDP dimensions (price individualization level and segmentation base) on fairness perceptions and the moderating role of privacy concerns. The results of two experimental studies indicate that consumers perceive individual prices as less fair than segment prices. They also evaluate location-based pricing as less fair than purchase history-based pricing. Consumer privacy concerns moderate these effects.

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Verfasser*innenangaben:Anna Priester, Thomas Robbert, Stefan Roth
URN:urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-77426
DOI:https://doi.org/10.1057/s41272-019-00224-3
ISSN:1477-657X
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Journal of Revenue and Pricing Management
Verlag:Springer Nature - Springer
Dokumentart:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache der Veröffentlichung:Englisch
Datum der Veröffentlichung (online):01.03.2024
Jahr der Erstveröffentlichung:2020
Veröffentlichende Institution:Rheinland-Pfälzische Technische Universität Kaiserslautern-Landau
Datum der Publikation (Server):01.03.2024
Ausgabe / Heft:19
Seitenzahl:14
Erste Seite:99
Letzte Seite:112
Quelle:https://link.springer.com/article/10.1057/s41272-019-00224-3
Fachbereiche / Organisatorische Einheiten:Kaiserslautern - Fachbereich Wirtschaftswissenschaften
DDC-Sachgruppen:3 Sozialwissenschaften / 330 Wirtschaft
Sammlungen:Open-Access-Publikationsfonds
Lizenz (Deutsch):Zweitveröffentlichung