Three-dimensional Radiative Heat Transfer in Glass Cooling Processes

  • For the numerical simulation of 3D radiative heat transfer in glasses and glass melts, practically applicable mathematical methods are needed to handle such problems optimal using workstation class computers. Since the exact solution would require super-computer capabilities we concentrate on approximate solutions with a high degree of accuracy. The following approaches are studied: 3D diffusion approximations and 3D ray-tracing methods.
  • Um den Wärmetransport durch Strahlung in 3D-Geometrie zu beschreiben, werden praktikable mathematische Verfahren benötigt, die es erlauben, solche Probleme auf Computern der Workstation-Klasse optimal zu lösen. Da die volle Lösung der Wärmetransportgleichnung (inklusiv Strahlungswärme) Super-Computer erfordern würde, werden im folgenden Näherungsverfahren vorgestellt, die eine hinreichend genaue Lösung gestatten. Dazu gehören Diffusionsapproximationen und Ray-Tracing in 3D-Geometrie.

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Metadaten
Author:Frank-Thomas Lentes, Norbert Siedow
URN (permanent link):urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-7114
Serie (Series number):Berichte des Fraunhofer-Instituts für Techno- und Wirtschaftsmathematik (ITWM Report) (4)
Document Type:Preprint
Language of publication:English
Year of Completion:1998
Year of Publication:1998
Publishing Institute:Fraunhofer-Institut für Techno- und Wirtschaftsmathematik
Faculties / Organisational entities:Fraunhofer (ITWM)
DDC-Cassification:510 Mathematik

$Rev: 12793 $