Invariant input loads for full vehicle multibody system simulation

  • Input loads are essential for the numerical simulation of vehicle multibody system (MBS)- models. Such load data is called invariant, if it is independent of the specific system under consideration. A digital road profile, e.g., can be used to excite MBS models of different vehicle variants. However, quantities efficiently obtained by measurement such as wheel forces are typically not invariant in this sense. This leads to the general task to derive invariant loads on the basis of measurable, but system-dependent quantities. We present an approach to derive input data for full-vehicle simulation that can be used to simulate different variants of a vehicle MBS model. An important ingredient of this input data is a virtual road profile computed by optimal control methods.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

  • Export nach Bibtex
  • Export nach RIS

Weitere Dienste

Teilen auf Twitter Suche bei Google Scholar
Metadaten
Verfasserangaben:Michael Burger, Klaus Dreßler, Michael Speckert
URN (Permalink):urn:nbn:de:hbz:386-kluedo-29847
Schriftenreihe (Bandnummer):Berichte des Fraunhofer-Instituts für Techno- und Wirtschaftsmathematik (ITWM Report) (208)
Dokumentart:Bericht
Sprache der Veröffentlichung:Englisch
Veröffentlichungsdatum (online):18.04.2012
Jahr der Veröffentlichung:2011
Veröffentlichende Institution:Fraunhofer-Institut für Techno- und Wirtschaftsmathematik
Datum der Publikation (Server):18.04.2012
Seitenzahl:21
Fachbereiche / Organisatorische Einheiten:Fraunhofer (ITWM)
DDC-Sachgruppen:5 Naturwissenschaften und Mathematik / 51 Mathematik / 510 Mathematik
MSC-Klassifikation (Mathematik):00-XX GENERAL
Lizenz (Deutsch):Standard gemäß KLUEDO-Leitlinien vom 15.02.2012

$Rev: 13581 $